Jak dobrać rower dziecięcy?

Niemiecki producent pojazdów Puky zwraca się do rodziców z prośbą, aby pozostawili dla siebie swoje oczekiwania związane z tym, jak dziecko ma jeździć na rowerze, i jaki ten rower powinien być. Najważniejsze jest, wg firmy Puky, by dziecko czuło wsparcie rodzica, oraz by rodzic dbał o jego bezpieczeństwo w czasie, kiedy podejmuje kolejne próby i rozwija swoje zdolności oraz umiejętności.


Oczekiwania rodziców a możliwości dziecka

W pierwszej kolejności najważniejszy jest rozmiar oraz rodzaj roweru, bo to właśnie swoboda, z jaką dziecko będzie mogło z niego korzystać, wpłynie na to, czy w ogóle będzie chciało spróbować i jeździć. Pamiętaj, że rower, który będzie za duży, lub będzie miał zbyt wiele opcji może wzbudzić niepewność w dziecku, szczególnie jeśli będzie musiało szybko zareagować na to, co dzieje się w czasie jazdy. Właściwy rower jest dopasowany do wzrostu, kondycji oraz sprawności dziecka, a także spełnia wszelkie niezbędne kryteria sprzętu dopuszczonego do użytkowania przez maluchy. Pamiętanie o tych elementach to gwarancja, że dziecko będzie śmiało i bezpiecznie jeździło lub uczyło się jeździć, co skutecznie wesprze jego rozwój.


Konstrukcja roweru dostosowana do potrzeb dziecka

Regulacja siodełka i kierownicy

Bardzo ważne jest to, że pole widzenia, jakie mają dzieci, jest mniejsze od tego, jakie posiadają osoby dorosłe. Oznacza to, że maluchy widzą to, co znajduje i dzieje się wokół nich, tylko przy zachowaniu określonej postawy ciała. Dlatego tak ważne jest zadbanie o utrzymanie prawidłowej sylwetki w czasie, kiedy dziecko jedzie na rowerku, ma to bowiem bardzo duże znaczenie dla jego bezpieczeństwa, szczególnie na ścieżce, chodniku, gdzie jeżdżą również inne maluchy, a jeszcze inne biegają czy skaczą. Ta prawidłowa pozycja podczas jazdy na rowerze to prosta i rozluźniona sylwetka. Jej osiągnięcie i utrzymanie gwarantują m.in. produkty firmy Puky, które dzięki rozbudowanym możliwościom regulacji poszczególnych części rowerów, pozwalają na bezpieczne i wygodne usadowienie dziecka podczas jazdy, uwzględniając jego wzrost w danym etapie rozwoju.

Geometria ramy

Warto wiedzieć, że dzieci (w odróżnieniu od dorosłych) mają punkt ciężkości skoncentrowany od pasa w górę, dlatego bardzo ważny jest wybór roweru z ramą o właściwej geometrii, która sprawi, że rower podczas jazdy będzie trzymał równowagę. Kolejne elementy, składające się na poprawną geometrię pojazdu, a co za tym idzie bezpieczną i radosną jazdę malucha, to poprawne ulokowanie suportu oraz prawidłowa odległość pomiędzy kierownicą a siodełkiem.

Bezpieczeństwo podczas jazdy

Niektóre producenta, m.in. firma Puky, sprzedają rowery z tzw. zestawem bezpieczeństwa. Należy tu wymienić umieszczone na stałe: dźwięczny dzwonek, rączki z solidnymi kołnierzami na chwytach, komplet przednich i tylnych odblasków oraz ochronę brzegów błotników, która jest wykonana z tworzywa sztucznego. Wszystkie te element są odpowiedzią na potrzeby dziecka związane z jego bezpieczeństwem podczas jazdy, sprawnym hamowaniem oraz ergonomią.

Hamulce Puky zaprojektowane specjalnie dla dzieci

Rowery z oferty Puky mają piastę z hamulcem pedałowym, a jako dodatkowe wyposażenie – bardzo dobrej jakości hamulce typu cantilever, które poprzez zabawę umożliwiają maluchowi poznanie działania hamulca ręcznego. Takie zaprojektowanie hamulca przedniego miało na celu zapobieżenie skutkom jego natychmiastowego działania, które w rowerach dla starszych użytkowników często prowadzi do zblokowana koła, co jest niedopuszczalne wtedy, kiedy pojazdem kieruje dziecko. Warto pamiętać, że nie jest ono jeszcze na tyle doświadczonym rowerzystą, by np. w sytuacji zagrożenia z odpowiednią siłą użyć hamulca przedniego. Testy rowerków, w których uczestniczyły także dzieci, wykazały, że faktycznie możliwe jest, iż po naciśnięciu tego hamulca koło przednie wpadnie w poślizg albo dziecko przeleci przez kierownicę.Dlatego firma Puky na swoich pojazdach nie montuje ostrych hamulców V-brake. Rowery Puky nie są miniwersjami rowerów dla dorosłych. Są pojazdami wymyślonymi specjalnie dla dzieci. Ich konstrukcja, np. geometryczna rama, to odpowiedź na potrzeby i oczekiwania dzieci.

Koła boczne

Początek właściwej jazdy na rowerze to moment, kiedy dziecko zapanuje nad swoim zmysłem równowagi, a możliwe jest to jedynie w przypadku nauki jazdy bez przymocowanych kółek bocznych. Warto wiedzieć, że koła boczne spowalniają naukę, ponieważ dziecko w czasie, kiedy ich używa, uczy się postawy ciała, która nie pomaga w nauce jazdy, a w momencie, gdy koła zostaną odczepione, dziecko ponownie rozpoczyna naukę.

Niektórzy z tego powodu proponują nie używać kółek bocznych. Zamiast nich lepiej byłoby skorzystać z drążka, który można przyczepić do roweru swojego dziecka, i w ten sposób mu w nauce jazdy.
bild5_bg3

Wielkość roweru

Podczas zakupu roweru warto zawrócić uwagę na to, na jakiej wysokości siodełka dziecko jest w stanie dotknąć podłoża przedstopiem, czyli przednią częścią stopy, a nie jedynie samymi palcami. Pozycja stojąca, kiedy przedstopie dotyka podłoża, jest jedyną w pełni bezpieczną. Aby dowiedzieć się, w jaki sposób prawidłowo zmierzyć minimalną długość kroku dziecka, zapoznaj się z poniższą poradą.

Jak zmierzyć minimalną długość kroku dziecka?

Należy ustawić dziecko w pozycji wyprostowanej przy ścianie, najlepiej żeby miało bose stopy, a następnie poprosić, by na moment przytrzymało książkę (lub inny podobny do niej przedmiot) obiema nogami w kroku. I teraz można określić jego właściwą minimalną długość kroku – poprze zmierzenie odległości pomiędzy górną krawędzią książki a podłogą.


Podsumowanie – Niemiecki producent rowerów Puky poleca:

  • Rowery z nisko zawieszoną ramą umożliwiają dziecku łatwiejsze wsiadanie i zasiadanie z roweru, a tym samym sprawiają, że nauka jazdy jest bezpieczniejsza.
  • Geometria ramy roweru, która odpowiada na potrzeby dziecka, będącego w określonym wieku. Odpowiednia konstrukcja ramy to gwarancja, że dziecko będzie siedział zdrowo (ergonomicznie), komfortowo i bezpiecznie.
  • Dobrze zaprojektowany i wykonany zestaw elementów związanych z bezpieczną jazdą: solidne zabezpieczenie i mocne chwyty kierownicy, dodatkowo ochrona brzegów błotnika.
  • Wytrzymała, lakierowana proszkowo rama oraz szereg doskonałej jakości elementów, składających się na długą żywotność pojazdu.
  • Rezygnacja z kół bocznych – tylko wydłużą proces nauki jazdy.
  • Wybór tych rowerków, które nie mają w przednim kole zamontowanego hamulca typu V-brake.