Wiemy, że puzzle to dobry sposób na zabawę już dla małych dzieci. Oprócz rozrywki, świetnie wpływają również na ich rozwój. Kiedy zatem zacząć wprowadzać tego typu zabawki i przede wszystkim – od czego zacząć?
Już dwuletnie dzieci potrafią układać najprostsze puzzle – te dwuelementowe. Jeżeli maluch jest cierpliwy i potrafi skupić się na jednej czynności przez dłuższą chwilę, można podsunąć je już w wieku 18-tu miesięcy. Warto patrzeć nie tylko na wiek dziecka, ale przede wszystkim – na tempo jego rozwoju i aktualne umiejętności. Podążając za tym dobieramy zabawkę dostosowaną do jego możliwości.
W jaki sposób układanie puzzli wpływa na rozwój dziecka oraz jego kompetencji?
Puzzle to nie tylko doskonała rozrywka, ale również trening dla mózgu. Badanie naukowe dowodzą, że w trakcie układania puzzli dziecko rozwija swoje zdolności wzrokowe oraz stymuluje rozwój tzw. inteligencji przestrzennej. Układanie puzzli uczy również cierpliwości oraz koncentracji.
W trakcie układania puzzli:
- dziecko uczy się chwytać elementy, co poprawia jego zdolności motoryczne
- maluch dopasowuje kształty oraz kolory – musi je rozpoznać i połączyć w odpowiedni sposób
- dziecko obserwuje co dzieje się przed nim i musi trafić palcami w odpowiednie miejsce
- na puzzlach są ciekawe, zajmujące dziecko obrazki, dzięki czemu uczy się ono nowych słów
Puzzle dwuelementowe na początek
Dobrym przykładem są puzzle dwuelementowe, w których łączy się cyfrę z odpowiednią liczbą zwierzątek. Puzzle pasujące do siebie mają te same kolory, co pozwala dziecku odnaleźć pary nawet wtedy, gdy jeszcze nie potrafi liczyć i nie zna cyfr. Duże elementy i proste połączenia sprawiają, że dziecko chętnie sięga po zabawkę i nie nudzi się, ponieważ jest w stanie samo efektywnie bawić się nią. Drewniane elementy są wytrzymałe, dzięki czemu są bezpieczne również dla dwulatków, a przede wszystkim – trwałe.
Starszym dwulatkom można podsuwać puzzle składające się już z kilku elementów, jednak warto zaczynać od tych najprostszych. Dzięki temu maluch zainteresuje się tego typu aktywnością i nie zniechęci go zbyt wysoki stopień trudności.