Zabawa w sklep i w gotowanie jest jednym z najlepszych przykładów zabawy naśladujących zachowania dorosłych. Pierwsze tego typu zabawy dziecko podejmuje około 3-4 roku życia. W trakcie rozwoju emocjonalnego, społecznego poznawczego dziecka, zmienia się ich poziom komplikacji i tematyka, ale naśladowanie jest niezbędnym elementem procesu rozwoju, który pozwala dziecku nauczyć się świata i tego jak należy w nim funkcjonować.
Zabawa w sklep – jak modelować dziecko ?
Modelowanie to nic innego jak wpływanie na dziecko, za pomocą prezentowania mu określonych wzorców zachowań. Mówiąc wprost – jeśli idziemy na zakupy i w zdenerwowaniu nakrzyczymy na sprzedawczynię, to nie zdziwmy się potem, że nasze dziecko bawiąc się w sklep zacznie krzyczeć na koleżankę „Pakuj szybciej te jabłka głupia babo”. Dziecko uczy się tego co widzi i wypróbowuje zachowania, które obserwuje.
Jak modelować dziecko przy zabawie w sklep?
- Bierz odpowiedzialność za to, co robisz i czego świadkiem jest dziecko.
- Kiedy widzisz nieodpowiednie zachowanie podczas zabawy nie krzycz na dziecko, tylko wytłumacz mu jakim innym, bardziej odpowiednim zachowaniem może zastąpić to niekorzystne
- Dopasuj zabawki i poziom zabawy do wieku i umiejętności dziecka.
- Zapewnij dziecku narzędzia do zabawy (zarówno zabawki sklep – czyli wyposażenie takie jak kasa, waga, lada i zabawkowe pieniądze, jak i produkty, które może sprzedawać)
- Zapraszaj znajomych dziecka, aby mogło ćwiczyć interakcje społeczne.
Dlaczego warto zainwestować w dobre zabawki w sklep?
Zabawa w sklep nie jest przejściową fanaberią dziecka, nie znudzi mu się tak jak mówiący miś, po kilku dniach. Do zabawy w sklep czy inne zabawy naśladownicze, dziecko wraca przez kilka lat. Dlatego warto kupić takie zabawki, które będą trwałe i wytrzymają wiele dziecięcych zabaw a jednocześnie będą dla dziecka bezpieczne i atrakcyjne. Warto więc zainwestować w zabawki drewniane oraz zabawki tekstylne (bezpieczne).
System zabawek do zabawy w sklep Haba pozwala na stałe rozwijanie zestawu dziecięcych zabawek sklepowych. Ogromny wybór produktów spożywczych w żywych, naturalnych kolorach pozwala zwiększyć asortyment sklepu i rozwijać w dziecku nowe umiejętności. Przy 3-5 latku, zacząć można od zabawek tekstylnych (typu ciastka z pluszu czy makaron z materiału), a w późniejszym etapie, nabyć zabawki drewniane – trwałe i ekologiczne.
Zabawa w gotowanie – rozwój wielu umiejętności dziecka
Zabawa w gotowanie to jedna z najbardziej podstawowych zabaw w naśladowanie, w którą bawią się dzieci już od 3 roku życia. Dawniej, zabawa w gotowanie była domeną głównie dziewczynek, ale odkąd zmieniło się nasze nastawienie kulturowe i tatusiowie również chętnie gotują, w zabawę w gotowanie bawią się również chłopcy – choć nad „udawane” gotowanie z zabawkowymi kuchenkami i produktami, preferują wspólne gotowanie z rodzicami.
Formy zabawy w gotowanie
W gotowane dziecko bawić może się na dwa sposoby: korzystając z zabawek, które przeznaczone są do zabawy w gotowanie (kuchenki, wagi kuchenne, produkty spożywcze drewniane i tekstylne i inne), lub gotując wspólnie z mamą bądź tatą „prawdziwe” potrawy. Obie formy są dla dzieci zarówno źródłem wielkiej radości, jak i ćwiczeniem i rozwijaniem wielu umiejętności.
Co kształci zabawa w gotowanie?
- wzbogaca słownictwo dziecka (dziecko uczy się nazw poszczególnych produktów oraz terminologii związanej z przygotowywaniem posiłków)
- uczy planowania (dziecko musi zaplanować określoną kolejność wykonywania poszczególnych czynności)
- sortowanie i dopasowywanie produktów pozwala wpłynąć na rozwój umiejętności matematycznych, które przydadzą się dziecku w szkole
- umiejętność współpracy (zarówno z innymi dziećmi podczas zabawy lub z rodzicami podczas gotowania „na prawdę”)
- rozwija kreatywność (możliwość łączenia różnych produktów czy też danie dziecku przestrzeni na to by eksperymentowało, pozwala mu nauczyć się tego, że próbowanie nowych rozwiązań jest czymś pozytywnym)
- uczy samodzielności (dziecko bawiąc się w gotowanie musi samo podejmować decyzję, jeśli gotujemy razem, dziecko może wybierać produkty, które zostaną wykorzystane w przygotowaniu posiłku)
- uczy kulturalnego zachowania (zwłaszcza jeśli pilnujemy aby dziecko podając nam produkty mówiło „proszę” a my mu za to będziemy dziękować).
Zabawa w gotowanie starszym dzieciom, które gotują wspólnie z rodzicami daje też możliwość doświadczenia sukcesów i porażek. W gotowaniu czasem coś się nie uda i nasz placek nie będzie tak dobry jak chcieliśmy. To pokazuje dziecku, że bywają w życiu takie sytuacje, że mimo dobrych chęci nie zawsze wszystko nam wyjdzie. Choć jest to doświadczenie trudne, jest dziecku potrzebne, pozwala mu bowiem lepiej radzić sobie z porażką w przyszłości. Jeśli zaś uda się upiec wspaniałe ciasto, dziecko pęknie z dumy, mogąc poczęstować nim koleżankę lub ciocię. Takie poczucie sprawstwa w bardzo naturalny sposób buduje poczucie własnej wartości.
Jakie czynności możemy zlecić dziecku przy zabawie w „prawdziwe gotowanie”? Poszczególne czynności dobieramy do wieku oraz stopnia rozwoju dziecka – zawsze musimy przede wszystkim dbać o jego bezpieczeństwo. Małe dziecko (3-4 r. życia) może pomagać przy takich czynnościach jak mycie produktów, przynoszenie produktów, układanie produktów na stole, mieszanie składników.
Starsze dziecko (4-6 r.ż) może wykonywać już bardziej skomplikowane dla dziecka czynności, takie jak dodawanie przypraw pod nadzorem, odważanie składników, wycinanie ciasteczek foremkami, smarowanie ciastek tłuszczem, lepienie (dziecko od około 6 roku życia ma już wystarczającą sprawność manualną).
A jeśli dziecko chce wykonywać czynności, na które jest zbyt małe? Możemy wtedy zaopatrzyć się w odpowiednie zabawki – jeśli np. dziecko upiera się aby kroić z nami warzywa, możemy kupić mu specjalne owoce do krojenia Vilac, które pozwalają na w pełni bezpieczne ćwiczenie tej czynności. Dziecko ma swoją deskę, my swoją i gotować można dalej!
Pamiętajmy też o tym, aby dziecko podczas wspólnego gotowania miało również własny fartuszek kucharza. Dziecko dzięki temu czuje się docenione i ważne oraz ma poczucie sprawstwa!